Eerste tweeling binnen grootschalige energieopslag: SemperPower start bouw van een 68MWh EOS

Door Dennis Schiricke22 februari 2023

Persbericht

Met gepaste trots maakt SemperPower bekend de realisatiefase in te gaan van haar derde grootschalige energieopslagproject: Project Pollux. Dit batterijsysteem, met een vermogen van 30 megawatt en een capaciteit van 68 megawattuur, zal bij ingebruikname in het najaar van 2023 het grootste operationele batterij-energieopslagproject van Nederland zijn, en daarmee ook een van de grootste in Noordwest-Europa. Samen met onze projectpartners versnellen wij de Nederlandse energietransitie.

Project Pollux

• Een batterijsysteem met 30 megawatt vermogen en een energieopslagcapaciteit van 68 megawattuur;
  • Direct gelegen naast tweelingzus Castor midden in de energiehub in Vlissingen-Oost;
  • Met Alfen als leverings- en installatiepartner;
  • Gefinancierd door Triodos Banka.s.r. en beheerder van duurzame beleggingsfondsen Meewind;
  • Ter bevordering van de integratie van duurzame energie en het ondersteunen van het duurzame portfolio van Essent.

Samen met onze projectpartners gaan we de realisatiefase in, gevolgd door de exploitatiefase later dit jaar. Essent zal het 30 MW/68 MWh batterijsysteem langdurig gebruiken om de volatiliteit van haar duurzame energieportfolio te ondervangen. Dit zal bijdragen aan een snellere integratie van duurzame energie in de Nederlandse elektriciteitsmarkt. Alfen gaat als leverings- en installatiepartner het systeem bouwen op het terrein van North Sea Port in de energiehub in Vlissingen-Oost, naast tweelingzus Castor. Het batterijsysteem wordt direct aangesloten op het Stedin-netwerk. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door Triodos Bank, a.s.r. en beheerder van duurzame beleggingsfondsen Meewind als financieringspartners.

“Wij zijn trots dat wij op korte termijn ons derde grootschalige batterijproject mogen aankondigen. Het onderstreept opnieuw de ontwikkelingscapaciteiten van SemperPower en de voorname rol binnen de energietransitie die het bedrijf met haar projectpartners inneemt. Zo blijven we samen de energietransitie versnellen!"
Dennis Schiricke | CEO, SemperPower

SemperPower. Gamechanger in energy storage.

SemperPower ontwikkelt, financiert en exploiteert grootschalige energieopslagsystemen, en heeft als missie samen met haar partners de energietransitie te versnellen. Door toenemende productie van duurzame energie is er een stijgende uitdaging om vraag en aanbod op de elektriciteitsmarkt te balanceren. De energieopslagsystemen van SemperPower kunnen duurzame energie opslaan op momenten van overvloed, en deze weer vrij laten als de markt daarom vraagt. Daarnaast biedt het energiehandelaren en energiebedrijven de mogelijkheid hun duurzame portfolio te ondersteunen en verder uit te bouwen.

SemperPower is met gepaste trots de grootste ontwikkelaar van onafhankelijke grootschalige energieopslag in Nederland met een portfolio van in totaal 70MW / 141MWh aan EOS.

Voor nadere toelichting, neem contact op:

Dennis Schiricke – CEO
ds@semperpower.com